|
|
Historia Moto Guzzi
Oto historia włoskiej firmy Moto Guzzi przedstawiona w formie
krótkiego kalendarium
W roku 1917 doszło do spotkania we włoskiej bazie lotniczej panów Carlo Guzzi'ego i Giorgio Parodiego. To właśnie wtedy narodził się pomysł stworzenia po wojnie nowoczesnego motocykla. W trzy lata póżniej plany przerodziły się w konkretne działania.
|
|
|
W 1920 roku, z pomocą tamtejszego kowala Giorgio
Ripamontiego, Carlo Guzzi wykonał pierwszy prototyp motocykla.
Był to pojazd z jednocylindrowym silnikiem czterozaworowym o
pojemności 500ccm. Cylinder motocykla był zamontowany poziomo
.
Już w rok później, czyli w 1921, z taśm fabrycznych
w Mandello del Lario wyszło siedemnaście maszyn, które od razu
zaczęły odnosić sukcesy na torach wyścigowych. To był początek
firmy Moto Guzzi. W rok po debiucie w wyścigu Mediolan-Naples
motocykl marki Moto Guzzi wygrał pierwsze poważne zawody Targa
Florio - jedne z najcięższych.
W 1928 roku powstał pierwszy model motocykla
Moto Guzzi z resorowaną ramą. Był to model G.T. (Grand Tourer),
wyprodukowany w 78 egzemplarzach.
1930 rok to czas cztero-cylidrowego motocykla
wyścigowego. Cylindry tak jak w poprzednich modelach jedno-cylindrowych
były montowane poziomo.
W roku 1933 powstał pierwszy model Moto Guzzi
z dwucylindrowym silnikiem w układzie V o nazwie "Bicilindrica"
W 1938 roku Irlandczyk Stanley Woods zdobył pierwsze miejsce w znanych po dziś dzień zawodach TT (Tourist
Trophy) na wyspie Man. Było to pierwsze zwycięstwo nie-brytyjskiej maszyny od 24 lat. Po wojnie Moto Guzzi powtórzyło swój sukces
i wygrało po raz drugi w 1947 roku.
przerwa w produkcji z powodu wybuchu II Wojny Światowej
Rok 1955 przyniósł rewolucyjny na tamte czasy model motocykla o nazwie "Otto Cilindri". Był to motocykl z silnikiem ośmio-cylindrowym w układzie V. Jako jedna z pierwszych firm na świecie, Moto Guzzi spostrzegła niebagatelny wpływ jaki wywiera aerodynamika w wyścigach motocyklowych. Budowa V-8 to potwierdza. Maszyna "Otto Cilindri" zadebiutowała w Grand Prix Belgii.
W roku 1960 Moto Guzzi rozpoczyna produkcję dla włoskiej armii. Powstaje wtedy silnik o całkowicie nowej konstrukcji - dwucylindrowy o kącie rozchylenia 90. Silnik zostaje zamontowany w wojskowej 3-kołowej ciężarówce.
Od roku 1965 silnik V-twin 90 stopni staje sie wizytówką Moto Guzzi. Na targach w Mediolanie zostaje przedstawiony motocykl o nazwie V7 z silnikiem V-twin o pojemności 700ccm
Na pokazie Milan Show w 1971 przedstawiono trzy nowe modele: nowy V7, 850 GT oraz pierwszy model California. Motocykle te jak i wszystkie poprzednie produkowano ręcznie.
1973 to kupno firmy Moto Guzzi przez Alessandro De Tomaso, właściciela marki Benelli, a w latach późniejszych również Maserati i Innocenti
Kolejne lata przynosiły nowe, coraz lepsze modele:
Pierwszy litrowy V-twin w modelu Le Mans
Moto Guzzi Quota - pierwszy motocykl typu enduro o pojemności 1000ccm i mocy 72 koni mechanicznych. Model Quota 1000 zastąpił 9 lat później nowy model Quota 1100 ES (foto). Motocykle te równie dobrze spisywały się na bezdrożach jak i w mieście.
Produkcja modelu Daytona - 100 konny silnik i nowatorska stylizacja
|
|
|
Pojawienie się wagi ciężkiej - California 1100 w wersji z gaźnikami lub wtryskiem paliwa.
Lata 90. XX i początek XXI wieku to wiele modeli wyposażonych w najnowsze rozwiązania technologiczne, ale będących po wpływem tradycji i historii.
|
| |
|